reklama

Malá spomienka

Dnes mi spomienky zaleteli do detstva.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (2)

V mysli som opäť cítila tú úžasnú vôňu kakaových koláčov, ktoré vedela robiť len moja "öregmama". V preklade to znamená stará mama. Volali sme ju tak, pretože sa narodila ešte v roku 1896. Bola to zvláštna starká, hovorila zvláštnym maďarským nárečím a mala na sebe stále starú ošúchanú kožušinovú vestu, či bola zima a či leto. Vstávala ráno o piatej, nakŕmila zvieratká a "napchala kačice". Vždy sme sa ako deti s úžasom pozerali ako otvára kačke zobák a pchá do nej za hrsť namočenej kukurice. Druhou rukou jej masírovala gágor, aby sa kačka nezadrhla. Na hody ich potom vypekala a tak dobrú kačacinku som odvtedy určite nejedla. Starká si porobila všetko sama. Mala už vtom čase 93 rokov, ale bez práce nevydržala ani minutu. Keď už inšej roboty nebolo, tak aspoň orechy lúpala, alebo kukuricu mrvila. Občas si trocha poplakala načo ona už na tomto svete je, keď už aj muža aj syna pochovala. Vtedy sme ju aspoň my, pravnúčence nejakým šibalstvom trocha rozveselili. Potom schytila "žufaňu" a po dvore nás ňou naháňala. Bola to ešte taká babka klasička, veľké skladané sukne, šatka stále na hlave. Raz sme ju prehovorili, aby si dala šatku dole. Snehobiele vlasy mala spletené do tenkého myšacieho chvostíka. S údivom sme ich hladkali. Starká mala rada tučnú slaninku. Stále hovorila, že keby ona vedela, že Pán Božko si ju na zemi tak dlho ponechá, bola by si v šesdesiatke, keď prišla o posledný zub, aj protézu dala spraviť. Bola to veľmi dobrá žienka. Štedrá a pracovitá. "Len za to sa ja modlím, deti moje," - vravievala - "aby mňa Pán Božko ležať nenechali, aby som ja na starosť nikomu nebola. Aby ma takto, ešte v sile z tejto zeme zobrali...."

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Pán Boh jej modlidbu vyslyšal. Starká do poslednej chvíle svojho života chodila, robila, varila. Mala 97 rokov, keď si ju Boh k sebe povolal. Žila krásny život.

Dnes som našla obrázok, ktorý som ešte namaľovala ako dieťa. Je na ňom moja öregmama, v tej starej, ošúchanej kožušinovej veste naklonená nad stôl s ružencom v zopnutých rukách. Kiežby som mohla ešte raz počuť jej hlas...

Mariana Balážová

Mariana Balážová

Bloger 
  • Počet článkov:  22
  •  | 
  • Páči sa:  0x

som, kto som a nechcem byť nikým iným Zoznam autorových rubrík:  SúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Post Bellum SK

Post Bellum SK

74 článkov
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Iveta Rall

Iveta Rall

87 článkov
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

752 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu