reklama

Spomienky na zosnulých

Blíži sa čas dušičiek, ľudia po ulici behajú s umelými vencami gýčových farieb, zháňajú sviečky, mohutné, najlepšie s pozlátenými anjelikmi. Jedna stránka blížiacich sa sviatkov, komerčná, konzumná....zbytočná?

Písmo: A- | A+
Diskusia  (9)

Kým som bola dieťa, tieto sviatky spomienky na zosnulých vo mne vyvolávali všetko, len nie spomienky na nebohých. Niet divu, veď som bola dieťa, skoro nikoho, kto bol pochovaný som nikdy nepoznala. Jedinou našou zábavou so sestrou bolo zbierať roztečené farebné sviečkové vosky, šúlať ich, tvarovať. Neskôr, keď som z toho vyrástla, som dušičky ignorovala. Nikdy som do cintorína nechodila rada. Nechápala som rodičov, mamu, načo tam chodí, postáva pri hroboch so zopätými rukami, ticho šepká modlitbu...

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

"Kto neprežije, nepochopí..." Pravda, ktorej realita sa dotkla aj môjho života. Spomienka na zosnulých začala pre mňa bolestne existovať pred piatimi rokmi, keď sme postupne pochovali naše dieťatko, potom moju mamku a tento rok babku. Návšteva cintorína sa stala pre nás realitou všedných dní. Sviečky sa stali povinnou výbavou auta. Tiché postávanie so zopätými rukami, myšlienky prúdiace k blízkym, bolestné spomienky. Nepotrebujem kupovať veľké pestrofarebné umelé vence, ani chryzantémy veľkosti lôpt, ktoré vydržia len do prvého mrazu či polmetrové sviečky s anjelikmi. Tie veci mi mojich milovaných nevrátia späť. Nepotrebujem sa pretekať sa s príbuznými, koho hrob bude viac honosnejší, bohatší.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Všetko čo mám je jeden plamienok a žiaľ v srdci. Spomienky na spolu prežité chvíle, občasný úsmev, pár skrytých sĺz. To je to, na čom záleží. Zopár kvietkov, tichá modlitba v ktorej dúfam, že sa ešte hádam raz stretneme. Spomienka na zosnulých má žiť v nás, nemusíme ju vyjadrovať honosnými predmetmi. Ak naše srdce je schopné zachovať si pamiatku blízkeho človeka, vzdávame mu tým úctu a to je to najviac, čo mi ako pozostalí môžeme našim zosnulým dať.

Mariana Balážová

Mariana Balážová

Bloger 
  • Počet článkov:  22
  •  | 
  • Páči sa:  0x

som, kto som a nechcem byť nikým iným Zoznam autorových rubrík:  SúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Iveta Rall

Iveta Rall

86 článkov
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
Post Bellum SK

Post Bellum SK

73 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu