reklama

Strieborná staroba

Na sklonku svojich dní, keď ruky zvráskavejú a oťažejú, človek nevie kedy príde ten deň, láska však aj vtedy má svoju moc a jej podoba je obdivuhodná...

Písmo: A- | A+
Diskusia  (12)

Každý mesiac nastane deň D, keď sa vyberiem navštíviť báčika Michala, a tetu Ilonku. Báčik má 89 a teta 84 rokov. Posadím ich na hokerlík (štvorcová stolička bez operadla) a pristrihnem im ich strieborné vlasy. Takto to už funguje pár rokov dozadu. Báčik nikdy nebol cestovateľ, nerád opúšťa rodnú dedinku, kým teta Ilonka nedostala porážku, všetko mu nakupovala sama v meste, dokonca aj topánky podľa centimetrov. Treaz je však už všetko inak. Dnes je to báčik, ktorý sa o všetko stará. Teta sa síce z porážky spred dvoch rokov pekne pozbierala, pravá ruka jej však zostala nehybná a pri chôdzi musí používať francúzsku barlu. Báčik jej navarí, umýva ju, prezlieka...

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

"Jáj, dušička, tento týždeň som upadla." sťažuje sa teta Ilonka a zdravou rokou si šúcha bok.

"Súťažili sme, kto skôr dobehne do kúpeľne." odpovedá mi báčik so svojím úžasným optimizmom a ja sa dozvedám, ako sa tete podlomili nohy, keď ju báčik podopieral do kúpeľne a tak sa obaja zosypali ako to vrece so zemiakmi.

"Dnes je pekné počasie, asi pôjdeme s tetou na výlet." zahlási báčik, keď ho zastieram plachtou na strihanie. So záujmom na neho pozriem.

"No však po bránu a naspäť, s tetou nam to potrvá aj hodinu, len sa nechce potvora do kabáta obliekať, tak ju musím do deky zakrútiť."

Hlasno sa smejeme. Obdivujem ho s akou láskou sa o tetu stará. Znamená pre neho celý jeho život. Viem, že za tými všetkými žartmi je strach o jej život a zdravie. "Veď keby trebalo ťa aj na rukách ponesiem, alebo ťa vykotúľam, čerstvý vzduch potrebuješ, budeš mať líčka ako nevesta." odpovedá na tetino hundranie, že vonku je už zima.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Prežili spolu 61 rokov manželstva, deti mať nemohli a tak ich puto je o to silnejšie, že majú len jeden druhého. Neviem si ani len predstaviť, čo sa stane ak jeden z nich odíde.

"A včielky ako, báčik?" pýtam sa, pretože druhá báčikova láska je včelárstvo, ktoré robí už hádam päťdesiat rokov.

"No už ich predám, veľa cukru potrebujú, ide zima aj včelín by trebalo opraviť, no akosi už nevládzem...." povie báčík, ktorý ešte aj dnes v pohode vyskočí na bicykel a odkrúti pár kilometrov k včelínu na konci dediny.

"Tuto, daj nám svoje číslo, aby sme ti vedeli zavolať keby dačo...." strká mi do ruky báčik mobilný telefón.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

"Dobrá to je vecička, ten telefón...."

"A povedz mi, to červené blato, to čo teraz s tými ľuďmi bude.... a to, že tých čilských baníkov zachránili, to si videla?"

"Z ofiny mi veľa nezober, aby som sa tete páčil." upozorňuje ma báčik medzi rečou, keď zapínam strojček, hoci vlasy má už len za ušami a vzadu.

"Čo keď ma večer nespozná a bude na celú ulicu kričať, že ju vyzlieka cudzí chlap."

Teta Ilonka medzitým zaspala v kresle, takže jej strihanie sme odložili. Báčik ju starostlivo prikryl károvanou dekou a pohladil po strieborných vlasoch.

"V noci zle spala, bolel ju ten bok, čo som ju tak dotĺkol." povedal na ospravedlnenie a vyprevadil ma.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

"Vrátim sa báčik, budúci týždeň niektorý deň, ako mi to vyjde."

"Pre nás je každý deň dar, vidieť slnko, zažiť jeho teplo, držať sa za ruky, nezáleží na ničom, len aby sme boli spolu." povedal ticho báčik už bez žartov a mne sa tisli slzy do očí.

Mariana Balážová

Mariana Balážová

Bloger 
  • Počet článkov:  22
  •  | 
  • Páči sa:  0x

som, kto som a nechcem byť nikým iným Zoznam autorových rubrík:  SúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
Iveta Rall

Iveta Rall

86 článkov
Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu