reklama

Našla som doma poklad

O tom, čo všetko môžu domy aj ľudia skrývať, ako majú svoje tajomstvá, svoju históriu... Chvíľa keď zastane čas a my môžeme zacítiť závan minulosti.....

Písmo: A- | A+
Diskusia  (18)

Tento rok nám odišla babka. Dožila sa krásnych 86 rokov a vďaka Bohu bola do poslednej chvíle čiperná. Babkina izba je i dnes v takom stave v akom ju opustila, keď sa vydala na svoju poslednú cestu do nemocnice. Jediné, čo sme po jej smrti urobili, bolo, že sme zbalili všetky použiteľné šaty, keď sa u nás v dedine zbieralo na charitu. Keďže ďalšiu izbu v dome obývať nepotrebujeme a to zariadenie nemáme aj tak kam dať, izba dodnes spí ponorená do spomienok.

Veci sa zmenili, keď prišiel môj syn s tým, že potrebuje do školy napísať rodokmeň a to čo najdlhší. V mysli mi svitla spomienka, ako raz, keď som bola ešte dieťa, babka spomínala akúsi knihu, kde zapisovala dôležité dátumy. A tak sme začali v tichej babkinej izbe hľadať. Po nejakom čase sme hlboko na spodku veľkej dubovej skrine našli starú ošúchanú krabicu.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Bola v nej hrubá kniha v čiernej koženej väzbe a staré fotoalbumy. Tá kniha bola Biblia, mala zažltnuté listy a vzadu bolo pár strán popísaných úhľadným rukopisom. Je zvláštne, že v minulosti ľudia ako krásne písali a to mali len atramentové perá. Pomaly sme začali čítať. Text bol písaný po maďarsky a začínal menom, komu Biblia patrila..... Uhrin Lajos 1873... postupne boli pridávané mená, dátumy, miesta narodenia, sobášov, úmrtí. Boli tam dokonca aj také údaje, kto bol kedy operovaný a na čo, príčina úmrtia, miesto pochovania. Niektoré veci boli veľmi zaujímavé, napr. dozvedela som sa, že v roku 1947 boli prarodičia vysťahovaní do Maďarska a v roku 1957 sa mohli vrátiť. Bol tam dokonca aj zoznam, čo si vzali so sebou: 2 periny, 1 kufor.... Našla som kúpny doklad, kde sa uvádzalo, že tú Bibliu kúpil praprastarý otec za sumu 150 Kč, zálohu dal 30 Kč a potom ju splácal po 20 Kč mesačne. Tak isto som objavila krstný list mojej prababky, ktorú som dokonca ešte poznala, zomrela keď som ja mala 14, vo veku 97 rokov. Údaje za posledných 45 rokov boli už napísané iným, guličkovým perom a písmom mojej babky. Končili sa narodením mňa, sestry, bratrancov a sesterníc.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Tak sme so synom vzali papier a opísali náš rodokmeň cez šesť generácií, siahajúci až do roku 1873. Synove oči žiarili ako hviezdičky od úžasu. "Mami, to mi učiteľka ani neuverí!" Medzi fotkami, ktoré ošúchaná krabica obsahovala sme našli tú istú časovú postupnosť. Prvý list vo fotoalbume bola stará čiernobiela, alebo skôr hnedobiela fotografia zobrazujúca muža, ženu a asi 12 ročnú dievčinu. Na druhej strane bolo napísané Uhrin Lajos, Julianna a Nesztika 1914.

Večer, keď už deti odišli spať, som rodinnú Bibliu opäť otvorila na zadnej strane, vzala som pero a dopísala som údaje, ktoré už moja babka nestihla a nemala možnosť. Dátumy sobášov našej generácie, narodenie našich detí, dátum úmrtia mojej mamičky a naposledy dátum úmrtia babky. Tým história našej rodiny dnes končí. Uvidíme, čo nám život prinesie ďalej. Bibliu som zatvorila a v ošúchanej krabici som ju odložila späť do veľkej dubovej skrine.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Tak som našla poklad ukrytý vo vlastnom dome, poklad starý 137 rokov, ktorý dúfam prežije ešte raz toľko, aby mohol aj nasledovným generáciám našej rodiny priblížiť minulosť. Minulosť, ktorá sa zdá byť niekedy tak vzdialená, keď postupom času spomienky vyblednú.

Mariana Balážová

Mariana Balážová

Bloger 
  • Počet článkov:  22
  •  | 
  • Páči sa:  0x

som, kto som a nechcem byť nikým iným Zoznam autorových rubrík:  SúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

19 článkov
Post Bellum SK

Post Bellum SK

73 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu