reklama

Čo nám ponúka UPSVaR

Ako je to s tou našou zamestnanosťou.... Stretla som známu a položila jej jednoduchú otázku: "Ako sa máte?" vtom som vedela, že jej odpoveď nebude jednoslovná a vyrozprávala mi svoj príbeh. Príbeh, ktorý ma núti zamyslieť sa o tom ako to dnes s prácou na Slovensku chodí...

Písmo: A- | A+
Diskusia  (10)

Niektorý deň som počas obednej prestávky prebehla naproti do malej cukrárne pre pizzu, majiteľ si už dávnejšie uvedomil, že zo zákuskov a zmrzliny nevyžije, tak ponúka aj bagety a pizzu. Pri jednom stole sedela moja známa, pani okolo päťdesiatky, so zopnutými rukami. Nestretávam ju často, veľa o nej ani neviem, len tie míľniky jej života, ktoré mi počas náhodných stretnutí stihne vyrozprávať. Za mlada dlho pracovala vo verejnej správe, potom prišla choroba, musela sa liečiť, medzitým pochovala otca, s ktorým žila sama v jednoizbovom byte. Dlhé roky bola bez zamestnania.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

"Ako sa máte?" opýtala som sa jej a vedela som, že odpoveď nebude jednoslovná, nevadí, veď mám čas, aj tak mi tú pizzu chystajú.

"Predstavte si ako som pochodila...." Rozpovedala mi príbeh ako si hľadala zamestnanie, naučila sa pracovať na počítači, veď doba ide dopredu. A tak si na internete našla na stránke úradu práce zamestnanie. Firma zaoberajúca sa predajom plastových okien hľadala pracovníčku. Prihlásila sa. Sľúbili jej 300€ v čistom, čo je citujem "veľmi pekný peniaz". Veľmi sa potešila, že konečne si niečo našla. Za úlohu mala zhromažďovanie objednávok. Opýtala sa na zmluvu, povedali jej, že nech to najprv vyskúša či jej to pôjde, nech zatiaľ na úrade práce nič nepovie a potom v priebehu týždňa to vyriešia. A tak začala pracovať. Podľa jej slov, potom vedúci, s kým komunikovala ochorel a neukázal sa 2 týždne. Ona zhromažďovala denne objednávky, telefonovala so zákazníkmi a čakala čo ďalej. O 2 týždne, keď sa vedúci zjavil, jej poriadne vynadal, že nič nepredala a poslal ju preč. Bez zmluvy, bez peňazí. V mysli sa mi čosi marilo, tak som sa jej opýtala na meno tej firmy. Áno, viem ktorá to je, jej pracovnú ponuku som videla na internete aj ja. Konkrétne na stránke UPSVaRu. A je tam od mája až dodnes.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

"Viete, nájsť si dnes prácu je veľmi ťažké, mám už svoje roky a aj zdravotné obmedzenia, a takto vybabrať s človekom je veľmi nepekné, veď som tam poctivo chodila dva týždne denne na osem hodín, tak som sa snažila ..." Hlas mala slabý, zadržiavala slzy a s trasúcimi rukami si vyberala z tašky kapesník.

Možno si poviete, mne sa to nemôže stať, že začnem pracovať bez zmluvy atď. Ja som ju však chápala, radosť z toho, že by ju niekto zamestnal, bola väčšia ako opatrnosť. Veď na toľkých miestach ju už odmietli. A teraz konečne....

Smutné je to, že pravdepodobne nie je vôbec sama, kto takto pochodil. Tá ponuka je na internete zverejnená aj dnes spolu s ostatnými podobnými. Ktovie koľko žien sa už takto po dvoch týždňoch tam vystriedalo. Poznám v meste ďalšie firmy, ktoré hľadajú pracovníkov neustále. Ich pracovné ponuky visia na stránke UPSVaRu už dlhé mesiace. Zemestnajú vás akože na skúšobnú dobu, pracujete mesiac, dva, potom, keď príde čas výplaty, vás prepustia bez peňazí, vraj ste nepracovali dobre. Potom na stránke nájdete aj také firmy, ktoré umelo zvyšujú počet ponúkaných voľných miest. Neviem, či majú s UPSVaRom dohodu alebo ako to je, pretože to voľné pracovné miesto nemajú, môžete sa hlásiť, vyvolávať, vypisovať, nič. Na stránke však už 10 mesiacov visí oznam: prijmeme admnin. prac. silu. Stránka je týždenne aktualizovaná a ponúka v podstate miesta, ktoré nie sú relevalentné a zaplniteľné. Môj profesor, ktorý nám prednášal na tému zamestnateľnosti sa vyjadril slovami: "Ten úrad by sa mal volať Úrad pre registráciu nezamestnaných a nie Úrad práce, pretože vám prácu nikdy nenájde a ani sa o to nesnaží." A ja ešte dodávam: Ten úrad ani nevie akú prácu ponúka a u akého zamestnávateľa.

Mariana Balážová

Mariana Balážová

Bloger 
  • Počet článkov:  22
  •  | 
  • Páči sa:  0x

som, kto som a nechcem byť nikým iným Zoznam autorových rubrík:  SúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
Iveta Rall

Iveta Rall

87 článkov
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Post Bellum SK

Post Bellum SK

74 článkov
Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu